Crossfit – co to jest i dla kogo ?

Crossfit – co to jest i dla kogo ?

Crossfit to coraz popularniejsza forma treningu łączącego w sobie elementy siłowe, wytrzymałościowe oraz cardio. Sławę zdobył najpierw w Stanach Zjednoczonych, skąd trafił do Europy i do Polski. Na czym polega jego fenomen i dlaczego coraz większe rzesze ludzi przekonują się do tej formy aktywności fizycznej? Na to pytanie odpowiadamy poniżej.

 

Na czym polega trening Crossfit?

Crossfit skupia się przede wszystkim na intensywności ćwiczeń oraz na ich zróżnicowaniu. Zmusza do ruchu praktycznie wszystkie mięśnie w naszym ciele, przez co potrafi zapewnić bardzo duże efekty trenującemu. Ponadto Crossfit nie jest aż tak wymagający, ponieważ w większości przypadków bazuje na ćwiczeniach wykorzystujących masę własnego ciała. Mogą go bez problemu ćwiczyć zarówno mężczyźni, jak i kobiety, a intensywność treningu dobiera się do indywidualnych potrzeb.

Z kilku ćwiczeń, np. pompek, brzuszków, wyskoków czy pajacyków, tworzy się cały obwód, który należy wykonać w jednej serii. Jest to trening bardzo wyczerpujący, ale przez to skuteczny. Odpowiednio dobrane ćwiczenia mogą posłużyć do budowy masy mięśniowej, zwiększenia wytrzymałości i siły fizycznej albo po prostu szybkiego zrzucenia zbędnych kilogramów.

W ostatnim przypadku Crossfit spisuje się naprawdę doskonale. Godzina takiego treningu pozwala spalić nawet 1000 kcal, co jest bardzo dobrym wynikiem. Ponadto regularne ćwiczenie wymodeluje sylwetkę w mgnieniu oka.

 

Czy są jakieś przeciwwskazania?

Największa zaleta Crossfitu polega na tym, że nie wyklucza nikogo. Powinni go unikać tylko ludzie ze stwierdzonymi problemami zdrowotnymi, dla których intensywny trening może być niebezpieczny. Poza tym może ćwiczyć każdy, niezależnie od wieku, płci czy wcześniejszej aktywności fizycznej.

Wszystko, czego potrzeba, to odpowiednia motywacja. Resztę dopasowuje się indywidualnie w oparciu o wymagania odnośnie treningu, własną masę ciała oraz doświadczenie ćwiczącego. Można to zrobić indywidualnie albo skorzystać z profesjonalnej pomocy trenera znającego się na rzeczy.

 

Crossfit — kto powinien spróbować?

Ćwiczyć może prawie każdy, ale komu Crossfit przyniesie największe zyski? Tym, których cele treningowe pokrywają się z największymi zaletami takiej formy ćwiczeń. A jest ich naprawdę sporo.

 

1. Osoby chcące zrzucić zbędne kilogramy

Intensywność treningu Crossfit wpisuje go w szeregi aktywności cardio, czyli zwiększającej tętno do poziomu, w którym organizm zaczyna spalać tłuszcz i tworzyć z niego energię. Ćwiczenia tego typu poprawiają również balans hormonalny, co reguluje metabolizm. Dlatego Crossfit nie tylko pomaga w skutecznym zrzuceniu wagi, ale także w utrzymaniu nowej sylwetki.

 

2. Osoby chcące lepiej wyglądać

Spalanie zbędnych kalorii, zróżnicowane ćwiczenia oraz naturalna rozbudowa mięśni to trzy filary, na których opiera się piękna sylwetka. Crossfit charakteryzuje się wszystkimi, dzięki czemu pomaga osiągnąć wymarzony, zdrowy i wysportowany wygląd dużo szybciej niż w przypadku innych treningów. Ciało staje się jędrniejsze, nabiera pełniejszych kształtów, co na pewno podniesie również pewność siebie ćwiczącego.

 

3. Osoby chcące zwiększyć kondycję i wydolność

Crossfit ma pozytywny wpływ na układ krążeniowy i oddechowy. Zwiększa pojemność płuc, polepsza krążenie i ukrwienie serca, co bezpośrednio wpływa na wydolność organizmu. Znowu wykorzystywanie na treningu całego ciała pomaga utrzymać je w dobrej formie — zarówno jeśli chodzi o mięśnie, jak i stawy.

Dlatego Crossfit jest także świetnym rozwiązaniem dla sportowców, którzy chcieliby zmaksymalizować swoje możliwości. Skutecznie pomaga w przełamaniu stagnacji i można go wykonywać równolegle do treningu zasadniczego.